Hi ha metàfores,
imatges que acostumo a agafar per tal de visualitzar i donar més amplitud i
efecte al que vull dir, que també em serveixen per –diguem-ne- potenciar el
missatge i el poema en si.
Més enllà de valorar
la gran importància que tenen determinades imatges, intentant però que mai no
es mengin el poema, no incrustar-les en sobreabundàncies traslladant als poemes
barroquismes o hermetismes innecessaris, ara se m’acut fer una mena de decàleg
d’imatges que al llarg dels poemes i de les temàtiques van sorgint.
Així, mar, llum,
estels, foc, albes, simfonies, escales, platges, aigua, rius, llacs i salts
d’aigua; terrats o àtics, trens, túnels, pous, pedres, cruïlles, cucs,
subterranis/clavegueres, suors, tremolors, fred i calor, grumolls; colors com
el negre i el vermell (sobretot), brossa, llamps, runes o enderrocs, i un llarg
etcètera.
Si aturo una mica la
meva febre productiva/ creativa, m’adono que sovint aquestes es repeteixen. En
un sentit, no és que em surti massa de la norma o els estàndards comuns:
metàfores de la natura o energètiques, del temps/temporals, rurals i urbanes,
colors vius i manifestos, algunes d’espai, noms... Però en un altre sentit,
copso que hi ha un reguitzell d’imatges incorporades al meu imaginari on hom
podria dir que si escauen visions funestes, malastrugances, tenebrositats
diverses...Suposo que aquest fet es deu a que; a) acostumo a fer poesia crítica
amb tot el que m’envolta i clar, les imatges que escullo no poden ser massa
agradables; i b) tal vegada puc tenir tendència a visions poc esperançadores,
amb un substrat ‘existencialista’ en el sentit filosòfic dels seixanta del
segle passat (allò del sentiment tràgic de la vida...).
Tot plegat em fa
pensar en múltiples qüestions a l’entorn de la cosa. Per exemple en la
coherència o incoherència alhora de traslladar la meva vida als meus poemes
(allò del ésser poeta i el poema, o com volgueu dir-li). Així, jo em tinc per
una persona optimista (i innocentota) en els afers quotidians de la vida, si bé
és ben cert que en qüestions socials –i potser per formació professional que
ara no ve al cas- llisco vers la ‘destrempera’ general i ploro, planyo i
maleeixo les males arts dels de la meva espècie. Enllaçant amb aquest aspecte,
també és cert que acostumo a mirar més a sota que a dalt, a pinar més fosc que
clar..., perquè quan veig l’estat sovint miro les clavegueres, quan miro país
puc veure la gent més vulnerable; o quan veig ‘mercat’ (en comptes de veure la
bonica imatge de la fruita apilada formant dunes a les paradetes), veig el mercat
abstracte i invisible que, deixat de la mà de Déu o sol solet, ens du a les
actuals quotes d’injustícia imperants.
Perdoneu-me
finalment la alta introspecció o acusat egocentrisme filoexistencial, però m’ha
semblat una reflexió que els poetes hem i podem tenir de vegades (no cada dia,
car acabaríem més folls del que ja som). De fet, ho fem sovint, almenys els
poetes tot plegat. Ens mirem el melic, i molt fixament; agafem paper o teclat
i... som-hi, a abocar i escampar-ho tot. He dit “abocar”. Ho veieu ?
Fidel; (abril 2013)
La reflexió està bé ... hauria de ser exercici obligat no només per als poetes. Es podrà ser coherent o no amb el poema i coherent o no amb un mateix ... uff ja m'has fet pensar ...
ResponEliminaUn plaer la lectura!
res a perdonar, d'egocentrisme res i la introspecció és un nu digne com a mínim un poema
ResponElimina