Molts i sovint, per
rebatre, criticar, desprestigiar o afeblir al contrincant, utilitzen la típica
i tòpica metàfora de que “el que em dius o exposes és infantil o adolescent”,
com a imatge per dir que ‘això teu no m’agrada’.
M’ho he trobat
personalment en debats existencials i polítics de correu electrònic i també
fins i tot en discussions d’alta política. Quan s’usa aquest diguem-ne recurs
en concret (no la metàfora en si, que és un recurs potent, ja que visualitza
amb nitidesa i explica eficaçment allò que volem expressar), penso que moltes
vegades es cau en una enorme i profunda perversió. I per tres raons principals:
Primer, perquè pressuposa
que ser ‘petit’ és dolent –o insuficient...- en relació a una pretesa maduresa
curulla d’atributs positius, on se li associen qualitats com ser responsable, tenir
seny, ser mesurat/moderat,fer les coses bé, etc., ser ‘millor’ en definitiva.
Ser adult associat a la plenitud, ser petit o adolescent ho presenten com una
etapa de la vida innocent, incongruent, passatgera, fugissera, estar ‘verd’ com
antònim de madur = esplèndid.
Segona i molt relacionada
amb la primera, perquè té un substrat ideològic molt discutible: s’alleta de
premisses a l’entorn d’un evolucionisme darwinista molt lineal. En el sentit
que ens venen a dir que la vida està feta a base d’estadis progressius que es
van superant una i altra vegada. Una concepció modernista clàssica de la
filosofia i la història que no és gens clara ni veraç.
“Ets com una criatura”, o
“t’has quedat a la primera estació”, són expressions que denoten per altra
banda, certa petulància o altivesa intel·lectual, trets força allunyats de la
modèstia i del dubte existencial. I aquesta seria la tercera branca que volia
presentar.
Crec que no és casual que
moltes vegades aquests arguments fiscalitzadors es focalitzin quan a una
persona i/o institució i/o col·lectiu se’l titlla d’ ‘idealista’. Idealista en
el sentit de somniador, utòpic, radical, combatiu, rebel, etc., fins i tot una
personalitat distant, algú que bada..., com si tots aquells que ens sentim “somiatruites”
tinguéssim unes idees caduques ancorades a un passat remot i patètic, enfront
el realisme o possibilisme pragmàtic que seria de i per gent madura i
intel·lectualment superior. Fins i tot s’arriba a anar més enllà en
l’etiquetatge compulsiu: ser o tenir idees ‘infantils’ és (també) estar fora
d’eixé món, un bohemi en potència, retirat de tota realitat, ser estrany...,
inclús allò de ser excessivament sentimental, estar carregat d’il·lusions, ser
‘massa’ poètic o viure en primaveres permanents...
Tots aquests són trets
que han estat exhibits i algunes vegades es giren cap a la meva persona. I
sovint s’expressen cap a gent o grups que creiem en conviccions polítiques
anomenades utòpiques (en sentit ampli) o, si més no de tall emancipatori
radical.
D’entrada, a mi no em
molesta pas que em titllin de tenir comportaments i idees infantils. Potser
perquè associo molts trets infantils (o adolescents també) a quelcom potent,
positiu: vital, il·lusionant, esperançat, viatger, aventurer...carregat de
força per tal de seguir endavant. I més copsant com això de la maduresa o del
fer-se gran, pressuposa, o més aviat pot pressuposar l’acceptació dels valors
dominants, la renúncia dels somnis, un pragmatisme assenyat rutinari i abusiu,
una moderació enaltida que des legitima la radicalitat o els viatges agosarats,
o un excés de càrrega responsable inassolible/inamovible. I és que veien com es comporten ‘els grans’,
hauríem de preguntar-nos, no si ens volem fer grans, sino si ens volem ser
majors d’edat per fer el mateix que fan molts madurs assenyats que maneguen els
fils del món.
Perquè vivim en un món on
la raó instrumental i la raó pragmàtica ens dominen (a la política, a la feina,
i ja no diguem a l’economia). Passa però que tanta maduresa perpetua una mirada
restrictiva de les coses: “no hi ha alternatives polítiques perquè són
infantils”, se’ns diu, o que la política és poca convicció i més
maquiavel·lisme, o que els interessos dominen front les idees, l’amistat,
l’amor, la llibertat o la justícia. O fins i tot que ‘no vivim de les
il·lusions’ ans el contrari: vivim de la raó i allò que es possible fer.
Crec en el que deia el
poeta Rilke sobre la infantesa : “...la
concentració més íntima de l’humana capacitat de sentir, consubstancial amb
aquesta plenitud de sentiment inesgotable de la natura”.
L’infant, l’adolescència
poden (també) ser visualitzats com odes a la llibertat, la primavera, la
poesia. De fet, el món aniria molt millor si poguéssim gaudir d’aquests tres
trets. Perquè a la primavera hi brota la vida, i el brotar és ser, construir,
crear vida i espais de lliure creativitat sense constrenyiments ni ‘mediadors
madurs’. La poesia o el “viure poèticament” de Joan Vinyoli, podran ser
infantils, però són l’expressió d’un cant a la llibertat (sí, les “primaveres
lliures” de Lluís Llach a ‘Abril 74), una font cristal·lina que raja sense por,
sense l’adoctrinament dels apòstols de “la veritat” o “el que és i ha de ser,
amén”.
Posem-li grams (o tones)
de poesia i primavera a la vida i a la política, si us plau. I si us diuen allò
de “sou com criatures”, sempre teniu el recurs de dir: ‘sí, i què ?, prefereixo
aventurar-me i jugar i estimar i gaudir i sentir a recer de les utopies
impossibles, que no afanyar-me per quadrar els meus comptes i de tan fer
equilibris...restar en el no-res o en el tedi de la mesura inversora del
moment’.
Potser no serem millors,
però tal vegada més.. feliços ?
Juguem a fet i a amagar ?
Us deixo amb un poema del mateix R.M.Rilke :
La
primavera ha retornat. La terra
és com un nen que sap poemes, molts,
moltíssims..., oh! Pel gran esforç
del llarg estudi fet rep ara el premi.
Sever fou el seu mestre. Ens agradava veure
la blancor en la barba d'aquell home vell.
Ara, com el verd, com el blau es diuen,
podem preguntar-li, que ella ho sap, ho sap!
Terra de vacances, amb tots els infants
feliç ara juga. Volem atrapar-te,
radiant de joia. El més alegre ho aconseguirà.
Allò que el mestre li ensenyà, moltíssim,
i el que està imprès a les arrels i als llargs
troncs complicats: ella ho canta i ho canta!
és com un nen que sap poemes, molts,
moltíssims..., oh! Pel gran esforç
del llarg estudi fet rep ara el premi.
Sever fou el seu mestre. Ens agradava veure
la blancor en la barba d'aquell home vell.
Ara, com el verd, com el blau es diuen,
podem preguntar-li, que ella ho sap, ho sap!
Terra de vacances, amb tots els infants
feliç ara juga. Volem atrapar-te,
radiant de joia. El més alegre ho aconseguirà.
Allò que el mestre li ensenyà, moltíssim,
i el que està imprès a les arrels i als llargs
troncs complicats: ella ho canta i ho canta!
(Rainer
Maria Rilke. Sonets a Orfeu)
Fidel; 11 de gener de 2013
M'agrada veure que els idealistes som titllats d'infantils. Aquesta frase fa uns anys em deixava gelat i fora de joc, ara els ric la gràcia i els comento que tan sols intento posar-me a l'alçada seva per rebatre que ser infantil és ser sincer, cosa que ells encara no han descobert. Potser per a ells, enganyar estafar robar sigui molt adult i seriós.
ResponElimina