Dormir entre barquetes de poesia ???
...
Despertar; ara !!!

dilluns, 12 d’agost del 2013

Joan Vinyoli; un dels imprescindibles

 “Aquests poemes no necessiten protecció ni companyia de cap mena perquè armats únicament de llur força han arribat a dalt de tot, allà on ja l’escala no segueix i dóna al buit”, ens diu Enric Casasses al pròleg del llibre de Poesia completa (la butxaca; ed.62; 2001). Joan Vinyoli (Barcelona 1914-1984): un dels grans del segle XX, el gran poeta català.
Un clàssic, un referent cabdal, un plaer que dignifica i posa als cims més alts la lectura de poesia. Per mi un poeta imprescindible, que sempre m’acompanya, com deia un dia..., en les nits d’estiu. Cert, tinc el fructífer costum de dur aquest llibre de vacances amb mi. I quan es fa de nit, sempre rellegeixo uns quants poemes d’aquest mestre de mestres que és en Vinyoli. Com ho diria..., Vinyoli em fa estimar encara més la poesia, la posa al punt central de les meves profunditats, l’acarona com pocs, l’il·lumina com només saben fer els genis. I no és un poema o un parell, ni un o dos llibres, en són més de nou o deu (dels més de 15 publicats) que em fan vibrar, emocionar, commoure, plorar o riure; sentir en una paraula.
Avui us deixo amb un ja de la seva època dita de maduresa que parla de com ell veia la poesia. A mi m’encanta. Espero que a vosaltres també us arribi. I si teniu curiositat poètica, el podeu prendre, perquè endinsar-se per la seva poesia val molt i molt la pena, us ho asseguro. Sempre dic en broma que quan faig vacances, darrerament sempre me’n duc la família, la caravana i... en Vinyoli.


Manobre


Ésser poeta: bastir
sempre en el buit, sense fi,
paraula a paraula una obra
que es perd endins de l’espai;
ser-ne tan sols un manobre
i no sentir-se mai pobre,
ni no desistir-ne mai.

És l’edifici tan alt
que mirar-lo fa vertigen;
té en el meu nucli l’origen;
qui, però, en sap el final ?

Flamígera catedral
d’impuls i de paciència:
contra el fugaç, persistència,
contra el caduc, resistència,
contra els somnis, evidència
de vertebrada existència.
Oh aventura total!.


Joan Vinyoli; d’ “A hores petites” (1981).

1 comentari:

La (meva...)


El plany, la ràbia... . Més aviat és el crit

d’homes i dones perduts

que, des d’una ciutat podrida de silencis,

hissen l’esguard que el pànic enderroca.

La boira bruta, el contenidor cremat,el plor del carrer en cendres... són els meus mots.

Tal vegada, un refugi a tanta desesperació.

És poca cosa més, la (meva) poesia.

Fidel; 2008


POESIA


LLIBERTAT


JUSTÍCIA


POESIA


!!!!!!


(...)